Un pas més: transport a demanda

Fàcil seria esbombar que els horaris dels busos no estan bé. Però seria una queixa de safareig mancada d’objectivitat. Un veí d’una urbanització, com ara jo mateix, pot agafar un bus a prop de casa a les 7.21 (nanos que pugeu a poble per anar a l’institut… no el perdeu!) les 9.06, les 10.16, 12.16, 13.36, 15.16, 16.16, 17.46, 18.55, 19.36, 20.36 i 21.36.

Publicitat

Les freqüències de pas són bones i, encara que amb un servei a demanda podrien ser més eficients, els de poble enllà no ens podem queixar. Després en parlem del servei a demanda.

D’altra banda, aquesta freqüència tenia dos punts negres com tots sabem. Que eren les 7.21 d’anada al poble des de les urbanitzacions i el de les 14.38 de tornada. Com tots sabeu, hi ha hagut polèmica amb el tema però l’ajuntament en ple ha treballat amb força per arreglar ho. Ja sembla que s’han pres mesures. M’han dit els nens que ara són busos més grans i que hi ha fins i tot dos vehicles! Tothom assegut al 99,9%. Me n’alegro molt! 

Publicitat

Però i si fem un pas més? 

Diuen els gurus de la tecnologia que en aquest segle 21 no aprofitar les possibilitats de les app és no avançar al ritme del temps. Connectem la televisió, controlem el sistema de seguretat de la casa, cuinem, ens comuniquem i fins i tot sembla imprescindible per anar per la muntanya i no perdre’s. En fi… els mapes de l’Editorial Alpina tenen encara molt a dir. Però és ben cert que la comoditat, rapidesa i estalvi són conceptes directament relacionats amb l’ús d’aquests programes.  Bé, ara és quan parlem dels busos a demanda.

Veureu, a Torrebaró amb el projecte El meu bus. Al  Gironès on es fan tres rutes TAD (transport a demanda) des de l’octubre passat, comunicant tretze poblacions entre les quals l’autobús només opera quan hi ha demanda, evitant així aturades innecessàries i fent alhora els trajectes molt més ràpids. A Sant Cugat, a les planes i aviat a Can Trabal i a Buscarons, es fa des del març amb unes xifres setmanals molt bones. Ara estan ja en la fase “fem una reunió amb els veïns i millorem més encara”. Quina enveja!

El sistema de funcionament és senzill. Més que el whatsapp. Els ciutadans només han de baixar-se una aplicació gratuïta amb la qual veus l’horari, segueixes on és el bus en temps real, les reserves que s’han fet i pots anul·lar o puntuar un servei. Amb uns 15 minuts d’antelació demanen que el bus passi per una parada determinada. Així de fàcil.

Imagineu les possibilitats que obre el fet de saber quantes persones agafaran el bus abans que surti de cotxeres? Parlem de seguretat, confort, estalvi de temps i de diners. 

Hem reforçat els dos horaris de més afluència del transport públic en el moment d’entrada i sortida dels instituts, hem fet connexió amb Sant Andreu de la Barca (encara que caldria que el L66 passés també per Les Casetes, Santeugini, Costablanca i la Colònia).

Però fem un pas més endavant. Estudiem com està funcionant a Girona, Sant Cugat o Torrebaró. Preguntem als qui ho estan pilotant i mirem d’adequar-ho al nostre municipi. Només cal visió i voluntat per ser al capdavant.

Xavier R Lidon

Author: Vicenç Moliné