L’Educació; un dret humà fonamental

Parlar d’educació és parlar de transmissió de coneixements, associats a valors socials i cívics. És un fet integral i transversal que afecta tots els àmbits de la vida, i que ens ha de permetre contribuir al benestar dels qui ens envolten: tant propers com llunyans.
L’educació va molt més enllà de la formació reglada i curricular, també, i sobretot, interpel·la a idees, valors, actituds, a principis morals i ètics, que amb el desenvolupament personal, contribueixen a la convivència, al respecte i l’assoliment d’una vida més plaent.

Publicitat

Educar és comunicar-nos, dialogar, negociar, intercanviar i construir nous sabers com a única i exclusiva forma de sumar sinèrgies i construir la societat democràtica que desitgem: lliure, responsable, solidària, equitativa i sostenible; amb gent honesta, lliure, desvetllada i feliç; tal com diu el poeta.

Aquest darrer curs escolar hem assistit a un seguit de decisions per part del Departament d’Educació de la Generalitat, preses sense diàleg previ, sense tenir en compte la realitat local; com són les necessitats dels centres, el saber fer dels equips directius, docents i dels serveis locals.

Publicitat

Novament, s’ha negat l’oportunitat d’ampliar el batxillerat artístic pel nostre jovent, al·legant un excés de places a la comarca. La realitat és que, un cop acabat el procés de preinscripció, sembla que un nombre elevat d’alumat ha quedat exclòs per manca de places de Batxillerat artístic al Vallès Occidental, una dada difícil de corroborar, donada la manca de col·laboració i transparència amb la què ens hem trobat quan hem demanat les dades al Departament d’Educació. 

D’altra banda, l’Institut Escola Les Vinyes, L’AFA i el propi Ajuntament, hem hagut de sol·licitar una moratòria per l’aplicació de l’ordre EDU/119/2021, que obliga a l’Institut – Escola Les Vinyes, a partir del curs que ve a realitzar una modificació horària a secundària. L’impacte d’aquest canvi de model és quelcom que afecta la prestació de serveis locals com el transport urbà o les activitats esportives i educatives de joves i adolescents, i sobretot té un impacte en l’organització quotidiana i la conciliació de les famílies del nostre municipi.

Aquesta moratòria, que ha estat aconseguida gràcies a la implicació de tota la comunitat educativa, ens permet mantenir l’horari habitual per al curs vinent 2022-23, i permetrà que el centre pugui treballar amb planificació suficient, i conjuntament amb tota la comunitat educativa per donar compliment a aquesta ordre de forma més adequada i organitzada al curs 2023-24. 

Aquest curs que tot just deixem enrere, ha estat convuls pels centres educatius , i malgrat el poc consens i proximitat que ofereix la Conselleria competent de la Generalitat, encarem els diversos canvis educatius de país, com la modificació curricular o els nous horaris lectius, amb positivitat i entusiasme, i amb la convicció que de la nostra bona feina en depèn part del present i del futur de tota una generació; la nostra infància i adolescència.  

Des de l’equip de Govern i des d’Alternativa, fem grans esforços de mediació, i treballem conjuntament amb el departament competent per l’educació al nostre país, mirant de posar facilitats, donar suport tècnic i econòmic per millorar i avançar en aquells aspectes on des de la Generalitat no s’arriba: inversions de millora de les infraestructures  dels centres, subvencions als centres educatius i a les AFA per garantir programes formatius i dotar-los de més recursos per atendre la diversitat entre altres serveis prestats directament per l’Ajuntament, com el servei d’infermeria escolar, que enguany s’ha consolidat amb dues infermeres a jornada completa a tots els centres de la vila.

Desitgem que pel curs vinent el Departament d’Educació integri en el desenvolupament de les seves polítiques públiques l’ètica i deixi enrere l’estètica i la imposició que aquest curs s’ha viscut arreu del país.

Bon estiu!